Nukkenurkka

Lupa leikkiä ja uskallus unelmoida
 
PääsivuPääsivu  Ohjeet ja tutoriaalitOhjeet ja tutoriaalit  Latest imagesLatest images  RekisteröidyRekisteröidy  GalleriatGalleriat  Kirjaudu sisään  

 

 Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille

Siirry alas 
KirjoittajaViesti
Evangelina
Bild Lilli
Bild Lilli
Evangelina


Viestien lukumäärä : 1084
Join date : 22.04.2010
Ikä : 36
Paikkakunta : Keski-Suomi

Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille Empty
ViestiAihe: Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille   Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille EmptyTi 7 Helmi - 12:30

En olekaan muistanut tänne tällaista ohjetta lisätä, joten korjataan virhe nyt. Eli käytännössä perusperuukin voi tehdä suht helposti. Esittelen alla pari tapaa tehdä peruukki. Ensimmäinen peruukki on todella nopea tehdä.

Todella helppo peruukki tekoturkiksesta

Tämä on siis todella nopea tehdä, mutta varaudu siihen, että työn jälkeen irtokarvoja on joka puolella.
Tarvikkeet:
  • Tekoturkista
  • Ompelulankaa
  • Neula
  • Sakset
  • Mittanauha

Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille 11825151

  1. Aloita leikkaamalla tekoturkiksesta kaksi samankokoista neliötä. Tämä peruukki on Barbielle, joten leikkasin kaksi noin 5 sentin kokoista neliötä.
    Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille 11825152
    Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille 11825153
  2. Leikkaa toiseen neliöön pieni reikä keskelle. Voit myöhemmin tarvittaessa suurentaa reikää, joten leikkaa aluksi mieluusti liian pieni kuin liian suuri reikä.
    Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille 11825154
  3. Pyöristä leikkaamasi neliöt tarkoituksena että palaset ovat melko täydellisiä ympyröitä. Minä toki olin laiska ja leikkasin vähän sinnepäin Wink
    Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille 11825155
  4. Aseta palaset oikeat puolet vastakkain ja ompele ne reunoistaan yhteen. Työnnä ommellessa sauman väliin pyrkiviä karvoja sisälle, äläkä anna niiden jäädä sauman väliin.
    Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille 11825156
  5. Kun olet saanut sauman ommeltua käännä peruukki oikein päin.
    Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille 11825157
    Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille 11825158
    Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille 11825159
  6. Kokeile pukea peruukki nukelle, jos se ei mahdu suurenna keskellä olevaa aukkos varovasti. Ota vain millin-parin suikaleita kerrallaan, jottei aukosta tule liian iso. Sitten ei muuta kuin peruukki päähän ja kampaamaan hiukset sopivaan asentoon.
    Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille 11825160


Perusperuukki
Tarvikkeet
- sukkahousut (mieluiten paksuhkot <20dn sukkiksista kannattaa suosiolla laittaa kaksi kerrosta) tai muuta soveltuvaa kangasta/materiaalia (kokeilemalla selviää)
- muovikelmua
- Erikeepiä tai vastaavaa vesiohenteista askarteluliimaa, kangasliimakin varmaan käy
- Sivellin tai vaikkapa muoviliuska liiman levittämistä varten
- Hiuskuitua tai vaikka lankaa jonka haluat peruukin hiuksiksi
- Lankaa
- Neula (halutessaan langan ja neulan voi korvata liimalla eli hiukset liimataan tällöin suoraan peruukkipohjan päälle)

(Lisään vaiheisiin kuvat, kunhan löydän ne jostain päin konettani)
Työohjeet:
1. Suojaa nuken pää muovikelmulla. Eli kierrä kerros tai pari kelmua nuken pään ympärille, jottei päähän tulee turhaa sotkua, eikä peruukkipohja pääse vahingossakaan liimautumaan nuken päähän kiinni (ei tosin ole hirveää vaaraa vesiohenteisilla liimoilla toimittaessa). Voit tehdä suojauksen joko hiuksettoman nuken päähän tai nuken alkuperäisten hiusten päälle riippuen siitä, miten tiukan istuvuuden haluat peruukille. Voit myös halutessasi tehdä sopivan kokoisen "peruukkimuotin" nuken päätä mallina käyttämällä jostain massasta, jos et halua nukkeja käyttää tässä prosessissa.
2. Aseta sukkahousut (tai valitsemasi muu materiaali) muovikelmulla suojatun pään päälle. Yksinkertainen sukkahousukerros riittää. Pingota kangas nuken päähän esimerkiksi laittamalla ponnari tai kuminauha nuken kaulan kohdalla olevan kankaan osan päälle. Voit toki käyttää pienempääkin palasta ja pingottaa sen kuminauhalla kasvojen kohdalle, mutta itse olen kokenut, että on helpoin laittaa kuminauha kaulan kohdalle ja sitten myöhemmin leikata ylimääräinen osa pois.
3. Laita hieman liimaa valitsemaasi astiaan ja tarvittaessa laimenna liimaa vedellä ennen levitystä. Tarkoitus on siis "maalata" ohut liimakerros sukkahousujen pintaan. Itse lisään yleensä pari tippaa vettä noin peukalonpään kokoiseen liimamäärään, mutta käytännössä siis ohentamatonkin liima toimii, kunhan liimakerroksesta ei tule liian paksua.
4. Levitä liimaa kauttaaltaan peruukkipohjan alueelle. Peruukkipohjasta kannattaa mieluummin tehdä hieman liian iso kuin liian pieni. Tarkoitan tällä sitä, että tässä vaiheessa ei haittaa, jos peruukkipohja menee hieman nuken korvien yli tai liian pitkälle otsalla. Hiuksia lisätessä pohja nimittäin pakostakin nousee hieman, mikäli hiukset kiinnitetään roottaamalla/ompelemalla.
5. Anna liiman kuivua ja mikäli aiot rootata hiukset peruukkiin poista pohja nuken päästä ja leikkaa ylimääräinen kangas pois, jolloin jäljelle jää vain nuken päänmuotoinen joustava "lakki". Mikäli aiot liimata hiukset peruukkipohjaan anna pohjan olla nuken päässä ja liimaa hiukset suoraan peruukkipohjan päälle. Minulla ei valitettavasti ole antaa vinkkejä hiusten liimaamiseen, kun en ole sitä itse kokeillut, joten jos joku kokeilee niin vinkkejä voisi lisätä tähän ketjuun.

Hiusten kiinnittäminen peruukkiin:
Hiukset voi kiinnittää useilla tavoilla peruukkipohjaan, mutta jokainen valitsee sopivimman metodin.
1. roottaustyökalulla voi toimia ihan tavalliseen tapaan ja liimata sitten hiukset paikoilleen peruukin sisäpuolelle. Ohessa yksi hyvä ohjevideo, joka on tosin englanniksi, mutta kyllä siitä vaiheet ymmärtää sanoja ymmärtämättäkin Smile https://www.youtube.com/watch?v=WA159M7i2U8
2. vaihtoehto on solmiamismetodi, mutta sitä käytettäessä täytyy tosiaan tehdä peruukkipohjasta reilusti nuken päätä isompi, sillä solmukohdathan jäävät peruukin sisäpuolelle. https://www.youtube.com/watch?v=7UbuOuibiVA
3. vaihtoehto on lankaamismetodi, josta minulla ei nyt ole ohjeita löytyvillä. Käytännössä tässä metodissa siis hiukset ommellaan paikoilleen erillisellä ompelulangalla. Karhulanka tai vastaava vahva lanka on paras tähän metodiin, sillä ohuissa langoissahan on aina melkoinen katkeamisvaara, kun hiuksia kammataan. Käytännössä siis ensin ompelulanka viedään peruukin sisäpuolelta ulkopuolelle. Sitten otetaan yksi hiustupsu, joka taitetaan kaksinkerroin ja sitten lanka viedään tupsun keskikohdan poikki ja viedään neula peruukin sisäpuolelle, niin että hiustupsu jää langan alle. Yksi mahdollisuus on myös viedä hiustupsun pää langalla peruukin sisäpuolelle ja näin hiukset pysyvät paremmin, mutta roottausvaraa ei tarvitse jättää peruukkipohjaa luodessa ihan niin paljon kuin solmiamismetodissa.
4. Liimaamalla. Eli hiukset liimataan osio/hiustupsu kerrallaan peruukin ulkopintaan. En osaa sanoa mikä liima olisi paras käytettäväksi tässä, riippuu hirveästi
käytetystä hiusmateriaalista.

Tämä oli tällainen perusohje. Tietoja saa luonnollisesti täydentää ja korjata.


Viimeinen muokkaaja, Evangelina pvm La 23 Helmi - 17:48, muokattu 4 kertaa
Takaisin alkuun Siirry alas
https://nukkenurkka.4umer.com
Evangelina
Bild Lilli
Bild Lilli
Evangelina


Viestien lukumäärä : 1084
Join date : 22.04.2010
Ikä : 36
Paikkakunta : Keski-Suomi

Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille Empty
ViestiAihe: Vs: Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille   Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille EmptyTi 7 Helmi - 12:44

Muistelen kyllä lukeneeni jonkun (barbaarin) tehneen peruukin myös skalpeeraamalla jonkun vanhan nuken. Eli hän on leikannut joltain nuken päästä yläosan irti ja käyttänyt sitä sitten peruukkina pienempipäisellä nukella. Mutta koska itse kannatan nukkejen korjaamista en tuhoamista, en kyseistä metodia voi tukea Evil or Very Mad
Takaisin alkuun Siirry alas
https://nukkenurkka.4umer.com
Evangelina
Bild Lilli
Bild Lilli
Evangelina


Viestien lukumäärä : 1084
Join date : 22.04.2010
Ikä : 36
Paikkakunta : Keski-Suomi

Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille Empty
ViestiAihe: Vs: Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille   Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille EmptyLa 23 Helmi - 17:47

Lisäsin ensimmäiseksi ohjeeksi pikaperuukin tekoturkiksesta. Todella nopea tapa saada uusi tyyli nukeille Smile Jos teet peruukin nukelle, jolla on hiukset yhä päässä tee peruukista hieman suurempi. Kokeilemalla selviää sopivat koot eri nukeille.
Takaisin alkuun Siirry alas
https://nukkenurkka.4umer.com
Sponsored content





Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille Empty
ViestiAihe: Vs: Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille   Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille Empty

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Ohje: Pikaperuukki ja hitaampi tee-se-itse -peruukki nukeille
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» MH ja peruukki vs. reroot
» Itsetehdyt tai tuunatut huonekalut.
» Ohje: Kenin pään irrotus
» IT Poppy Parker
» Ohje: Tahrojen poisto nukesta (Basiron)

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Nukkenurkka :: Nukkejen myynti, muokkaus ja tunnistus :: OOAK-nuket ja nukkejen kunnostus-
Siirry: